Co je malé, to je hezké. Platí to i o osobních autech. Malá auta jsou praktická, hodí se zejména do města, kde snadno zaparkují, mají nízkou spotřebu… Jsou zkrátka ideální. Tedy až do chvíle, kdy potřebujete převézt větší než malý náklad, a spolu s ním nedej bože ještě tři, nebo dokonce čtyři spolujezdce. Většina majitelů menších aut pak chtě nechtě uzná, že jejich čtyřkolému příteli něco podstatného chybí. Obvykle zhruba dvě stě litrů zavazadlového prostoru.
Podobné situace se naštěstí dají řešit, variant je hned několik. Tím pravděpodobně nejsnazším jednorázovým řešením je půjčení většího auta, nebo dokonce dodávky v nějaké autopůjčovně. Snadná a rychlá řešení však mají obvykle i svá negativa, a tak je tomu i v tomto případě. Pojďme se nad tím zamyslet hlouběji.
Jak „zvětšit“ auto
Půjčení auta není zrovna dvakrát levná záležitost, zejména pokud jste mladší ročník, nebo pokud nemáte řidičák dlouho. V takovém případě vás pravděpodobně půjčovna nemile překvapí vyšší sazbou. Kromě toho budete muset složit zálohu, což taky nebývají žádné drobné. A pokud si větší auto potřebujete půjčit na týdenní výlet, či dokonce na čtrnáctidenní dovolenou u moře, bude vás to stát majlant.
Alternativou je přívěs nebo návěs. Opět si jej můžete pronajmout, nebo ho rovnou koupit. Řídit auto s přívěsem však není žádný med, zejména pokud s tím nemáte předchozí zkušenosti. Přívěs auto zpomaluje, znesnadňuje výhled zpětnými zrcátky a výrazně zvyšuje spotřebu. Pokud vyrážíte do hor, může vám ošklivě zavařit, a to nejen v zimě, ale i v létě. Nadto je velký a těžký přívěs ve většině případů neefektivní. Tedy pokud si na chatu nestěhujete půl tuny stavebního materiálu.
Z hlediska financí i praktičnosti tak jednoznačně vítězí střešní boxy, kterým lidová tvořivost vymyslela lehce morbidní přezdívku rakev. Nenechte se zmást, taková rakev umí vaše auto oživit. Přestože nosnost střechy většiny osobních aut je omezena, rakve mohou být i relativně velké. Z logiky věci tak musíte těžké věci naložit do kufru, zatímco větší a objemnější předměty můžete převážet ve střešním boxu.
Thule Vector M
Šampionem mezi střešními boxy pro menší auta je Thule Vector M. Známá švédská firma Thule patří k absolutní světové špičce mezi výrobci střešních nosičů, ty testuje v náročných podmínkách severní Evropy. A tak si můžete být jisti, že váš nosič vydrží doslova všechno, i kdybyste se s ním vydali třeba na cestu kolem světa. Ostatně proč ne, nebyli byste první dobrodruzi, kteří se o něco takového v osobním autě pokusí.
Thule Vector M má objem 310 litrů, čímž více než zdvojnásobí zavazadlový prostor menších osobních aut. Maximální hmotnost nákladu je 75 kg a není radno ji překračovat. Ne snad proto, že by měl s přebytečnými kily potíže nosič samotný, riskovali byste však, že se vám propadne střecha. A když už jsme u toho, pokud máte opravdu malé auto, je dobré v manuálu zkontrolovat, kolik podle výrobce vaše střecha unese.
Zatímco pánové ocení hlavně praktičnost tohoto střešního boxu, dámy pravděpodobně zaujmou ladné aerodynamické křivky. Ne náhodou si Thule Vector M odnesl ocenění iF Design Award v sekci automobilových produktů v rámci World Design Guide. Ne že by takové ocenění mělo být hlavním argumentem pro nákup tohoto boxu, podtrhuje však, s jakým citem pro detail byl navržen.
A protože Thule skutečně neponechává nic náhodě, k dispozici je také zvedák boxů Thule BoxLift. I když se to nezdá, Vector M váží téměř 27 kilogramů a jeho instalace na střechu může být poněkud ošemetná záležitost, nemáte-li k ruce parťáka. Se správným náčiním je však připevnění rakve na střechu hračka. A to i díky chytrému systému zamykacích úchytů.